Ószövetség: héber és arámi nyelven íródott; a világ teremtése, az első emberpár, a zsidó nép története; filozófiai, irodalmi alkotás és joganyag
Újszövetség: ógörög nyelven íródott; Jézus és tanítványai története és tanításai, a kereszténység kialakulása
Zsidók története [TK. 58-59. old.]
félnomád pásztornép
Kr.e. 2. évezred elején vándoroltak be Palesztinába Mezopotámiából
egy részük Egyiptomba vándorol tovább, ahol szolgasorba kerültek
Kr.e. 13. századba vándoroltak vissza Palesztinába, a "Kánaánba"
Zsidó állam [TK. 60. old.]
kezdetben 12 független törzs
Saul vezetésével létrejön az egységes állam a Kr.e. 11. század végén
utóda, Dávid legyőzi a filiszteusokat, Jeruzsálemet teszi meg fővárosnak
Salamon nagy templomot építtetett Jeruzsálemben
Salamon halála után kettészakad az ország (északon Izrael, délen Judea)
Kr.e. 8. századtól különböző birodalmakhoz tartozik
Végül a rómaiak hódították meg, akik ellen többször sikertelenül lázadtak fel a zsidók
A rómaiak lerombolták a jeruzsálemi templomot (Kr.e 70.), maradvány a Siratófal
Megkezdődött a zsidók elvándorlása Palesztinából
Zsidó vallás [TK. 6. old.]
Ábrahám a zsidó nép ősatyja
"kiválasztott nép", szövetség Istennel
szigorú egyistenhit
emberi magatartást az isteni törvények szabják meg
Tízparancsolat
Írás [TK. 60. old.]
a Kr.e. 2- évezred első felében alakult ki a főniciai ABC, ennek egyik változata a héber ABC
hangjelölő írás
csak mássalhangzók
jobbról-balra írnak
12 törzs
Rúben
Simeon
Lévi
Júda
Dán
Naftáli
Gád
Áser
Izsakhár
Manassze
Efraim
Benjámin
Zsidó állam
Saul: Sámuel próféta kente fel királlyá, sokat tett az állandó hadsereg létrehozásáért, egy a filiszteusokkal folytatott vesztes csata után öngyilkos lett
Dávid: Saulnak nem maradt hátra örököse, Dávid az ő veje volt; megnövelte az ország területet (pl. Jeruzsálem). A zsidó vallás szerint a Messiás Dávid leszármazottja lesz, a keresztények pedig őhozzá vezetik vissza Jézus családfáját Józsefen és Márián keresztül. Az iszlám vallásban prófétaként tartják számon.
Salamon: államszervezet erős központosítása, súlyos adók, a kereskedelmi hajózás fellendítése, béke
Idegen uralom alatt
Kr.e. 722 asszír hódítás, sok zsidót elhurcolnak
Kr.e. 594. újbabilóniai hódítás, a világi és vallási vezetőket száműzték Babilonba ("Babiloni fogság"), ekkor rombolták le a Salamon által emelt első Jeruzsálemi Templomot
Kr. e. 538-tól perzsa uralom, visszatérhetnek a zsidók Babilonból, újraépítik a jeruzsálemi templomot
Kr.e. 332-ben Nagy Sándor hódította meg a területet, akinek halála után a Szeleukida Birodalom része lesz az ország
a Makkabeus-felkelés uán átmenetileg független zsidó királyság alakul (Hasmoneus Királyság: Kr. e. 140 és Kr. e. 37)
Kr. sz. 6-ban Izrael területét Augustus császár közvetlen római uralom alá vonta
később bizánci és újperzsa, majd török, végül angol uralom alá kerül
Zsidó vallás
Frigyláda: A Biblia szerint fából és aranyból készült, ebben őrizték a két kőtáblát, amelyre a Tízparancsolat volt felírva. Salamon templomának legbelső helyiségében, a "Szentek Szentjében" őrizték, ahová a főpapnak is csak egyszer egy esztendőben volt szabad belépnie. Az Első Templom lerombolásakor nyomaveszett
Dávid-csillag: a csillag 12 lapja Izrael 12 törzsét hivatott jelképezni, hét része a pedig a teremtés hét napját. Izrael állam zászlajának tartozéka és általánosan ismert zsidó vallási jelkép.
Sábát: a heti pihenőnap (szombat: péntek napnyugtától szombaton a napnyugta utánig), közös családi étkezések, imák, ünneplés és éneklés, reggeli istentisztelet
Pészah: nyolc napos ünnep tavasszal, első napja az Egyiptomból való kivonulásra, utolsó napja pedig a tengeren való átkelésre emlékeztet
Jom kippur: két napos ünnep ősszel, az ünnep fő célja, hogy megtérésre hívja a zsidó hívőket
Talmud: Mózes öt könyvének (Tóra) értelmezése, magyarázata, az írásba foglalt szóbeli hagyomány
Rabbi: nem pap, hanem a vallás hivatásos tanítója, vallásjogi kérdések eldöntője. A vallás papjai eredetileg a léviták törzsén belül a kohaniták voltak, feladatuk a pusztai vándorlás során felállított szentélyben, illetve a jeruzsálemi első és második templomban volt, ők végezték a szertartásokat. A szentély pusztulásával és a rabbinikus judaizmus felemelkedésével a szerepük eljelentéktelenedett.