Egyiptomi írások
- hieroglif írás: jobbról balra és balról jobbra is írták, illetve olvasták;
ritkán jelölte a magánhangzókat;
determinatívumok olyan jelek, amik a megegyező írásmódú, de különböző jelentésű szavakat segítenek megkülönböztetni, tehát ha például az írást, írott tekercset és írnokot egyaránt jelentő hieroglifa jelentésének pontosításához odaírták az „ember” determinatívumot, egyértelmű volt, hogy írnokról van szó.
Ha a tekercs determinatívumát írták utána, írott papirusztekercset jelentett a hieroglifa.
- hieratikus írás: később alakult ki, egyszerűbb, hivatali adminisztrációs célra használták
- dámotikus írás: a legkésőbb kialakult, a legegyszerűbb, magánhangzókat is jelöli,
A hieroglifák megfejtése, a rosetti kő
Napóleon 1798-1799-ben hadjáratot folytatott Egyiptom megszerzésére. A Nílus partján, Rosette városának erődítési munkálatai közben az egyik sáncárokban fekete bazalttáblát találtak.
A kövön háromféle írás vált könnyen felismerhetővé, de csak a görögöt tudták elolvasni.
A szövegből kiderült, hogy ugyanazt írták le hieroglifákkal, a démotikus írásmóddal és a göröggel.
Végül Jean Francois Champollion jött rá a megoldásra és olvasta el először a szöveg egyiptomi változatát. Felhasználta kutatásaiban Thomas Young angol orvosnak azt a hipotézisét, hogy a feliratokon szereplő keretbe foglalt jelcsoportok uralkodók nevét tartalmazzák. Ezt a megfigyelést támasztotta alá az a tény, hogy a görög feliraton is megtalálható egy ilyen keretbe foglalt fáraónév: Ptolemaioszé.
Az angolok végül megvásárolták és a British Múzeumba szállították a leletet.
Istenek és istennők
- Hórusz
- égisten, a királyság isteni megszemélyesítője volt, az utolsó istenkirály, aki után a fáraók ültek Egyiptom trónján. Sólyomként, vagy sólyomfejjel és embertesttel ábrázolták, és néha a kettős koronával a fején. A Hórusz szeme jelkép a megújulást jelentette, és a múmia mellkasára tették a Hórusz-szeme nyakláncot. A mitológiában Ozirisz és Ízisz fia, és az ég ura.
- Széth
- a zűrzavar, a viszály és a rossz dolgok istene. A mitológiában Geb én Nut fia, Ízisz testvére. Általában szamárfejjel ábrázolták, vagy állatként (disznó, okapi, szamár). Hóruszt életveszélyesen megsebesítette, majd üldözte, és a két isten harcban áll egymással.
- Thot
- az írás, az orvoslás és a tudományok istene, az írnokok pártfogója. Pávián vagy íbiszmadárfejjel ábrázolták, kezében papirusszal vagy írónáddal. A mitológiában rokonság nélkül áll, ugyanakkor fontos szerepe van: ő jegyzi fel az ítéletet a szív megmérettetésénél
- Khnum
- ő irányítja a Nílus folyását. Csavart szarvú kosfejjel ábrázolták. Az alvilági vizek őrének is tartották. Teremtő isten, a Nílus agyagjából alkotta meg fazekaskoronggal az embert és annak lelkét. Később úgy gondolták, hogy az embereket és a világot is ő teremtette. Sok képen vizesedénnyel ábrázolják, vagy kancsókkal.
- Hathor
- a szerelem, a szépség, a boldogság, a zene, a részegség, a termékenység és az anyaság istennője. Égi istennő. Legtöbbször tehén alakkal ábrázolták, de emberként is, napkoronggal a fején.
- Szobek
- a víz és a Nílus istene. Néith fia, krokodilfejjel vagy krokodilként ábrázolják. Biztosítja a termékenységet és a bőséget, de máshol az emberek és az istenek védelmezőjének tartják (a félelmetes külsejével riasztja el a sötét erőket).
- Ré
- ő a napisten. Hatásköre az égre, a földre és az alvilágra is kiterjedt. A a fáraó isteni atyjának is tekintették. Általában napkorongként ábrázolják, amit egy ureusz ( egy kobra jelkép) vesz körül védelmezően, vagy kos-sólyom-vagy szkarabeuszfejű emberként is. Gyakran kiterjesztett szárnyai is voltak. Ré naponta végighaladt az ég óceánján egyik horizonttól a másikig Mandzset nevű bárkájával. Éjjel áthaladt az alvilágon Meszektet nevű bárkáján. Reggel, miután átkelt az alvilágon, Ré újjászületik Nut, az égistennő testéből. Úgy tartották, hogy ő teremtette meg a társadalmi rendet, és ő volt az első fáraó.
- Amon
- általában emberként, kettős tollkoronával a fején vagy kosként ábrázolták. Kultusza főleg Thébában alakult ki, ott is a karnaki templom lett Amon imádatának központja. Amont háromféle címmel látták el: levegő istene, Teremtő, Napisten. Ámon kultuszának előretörésével összeolvadt az addig különálló Ré napistennel és Hórusz égistennel, elnevezése ekkor Ámon-Ré lett, ekkortól az Ámon-papság sokszor nagyobb hatalmat képviselt a fáraónál is.
- Ptah
- Memphisz főistene, a memphiszi mitológia szerint világteremtő isten. Nincs állati alakja, kék sapkás múmiaként ábrázolták, kezében dzsed-oszloppal.Ptahnál a gondolat és a szó erejével teremette a világot, beleértve az isteneket is.
-
- Anubisz
- az alvilág és holtak oltalmazója, és a bebalzsamozás istene. Fekvő sakál- vagy vadkutyaként ábrázolták, illetve sakál- vagy kutyafejű emberként. Anubisz bíraként van jelen a szív megmérésénél, amikor is a halott szívét egy mérlegre teszik. (Ha a szív nehezebb, akkor azt felfalja Ammut, egy alvilági szörny.)
- Ozirisz
- a túlvilág és a halottak istene, az alvilág életed adó ura, a termőföld istene, ő tanította meg az embert a földművelésre. Kapcsolatba hozták az áradással és Szirisz csillagával is. A fáraók örök életét is vele azonosították. Emberi alakja van, fáraói jelvényekkel, zöld bőrrel, múmiapólyában ábrázolták.
- Ízisz
- anyaistennő, a varázslás, a termékenység, a víz és szél, a tengerhajózás istennője, a nőiesség és a hűség szimbóluma, Ozirisz felesége, Hórusz anyja. Hosszú ruhát viselő nőként ábrázolták, fején a trónt jelentő hieroglifával. Kezében botot és ankhot (füles keresztet) tartott.
Forrás: okoriegyiptom.weebly.com
Mumifikálás folyamata
- A holttest elhelyezése a balzsamozó ágyon.
- Az agyvelő eltávolítása. Ezt külön nem tartósították, de gyakran külön agyagedénybe helyezték, melyet külön üregbe temettek.
- A belső szervek eltávolítása, az aorta és a szív kivételével.
- A testüreg és a zsigerek fertőtlenítése pálmaborral és különböző fűszerekkel.
- A zsigerek balzsamozása. Ezeket először kb. 40 napig[1] szilárd halmazállapotú nátronlúgba tették, majd olajjal és gyantával kezelték, s végül szalagokkal négy kanópuszedénybe helyezték.
- A testüreg ideiglenes kitöltése. A testüregbe nátronnal töltött vászonzacskókat, mézgával kezelt vászontekercseket, szalmát és száraz növényi anyagokat tettek, hogy a dehidratálás során a kiszáradást gyorsítsák.
- A test dehidratálása. A nátronnal bevont testet 40 napig[1] egy lejtős ágyon tartották.
- A kiszáradást gyorsító anyagok eltávolítása, a testüreg kimosása pálmaborral, majd szárazra törlése.
- Az állandó töltőanyagok elhelyezése a testüregben. A koponyát gyantával vagy gyantás vászonnal töltötték meg. A mellkasi és a hasüreget mirhával, gyantával átitatott vászonkötegekkel, fűrészporral, gyantával kevert fűrészporral töltött vászonzacskókkal tömték ki.
- A test beolajozása cédrusolajjal vagy más drága olajokkal, majd bedörzsölése mirhával, fahéjjal és más kellemes illatú anyagokkal.
- Az arc nyílásainak, a szájnak, az orrnak és a fülnek gyantával átitatott vászonnal történő tömítése. A XXVI. dinasztia végétől a gyanta helyett vagy annak kiegészítőjeként bitument kezdtek használni.
- A bőr bekenése olvasztott gyantával, hogy a pórusokat elzárja a nedvességtől.
- A test bepólyálása. Miután a testet ékszerekkel és amulettekkel ellátták, először a kéz- és lábujjakat, valamint a végtagokat külön-külön pólyálták be, majd a végtagokat is szorosan a testhez rögzítették. Aztán a múmiát egy nagy halotti lepelbe burkolták, és finom vászontekerccsel bepólyálták. Az arcot, a mellkast és a test egyéb részeit kartonázsdíszekkel borították. A kartonázsokat formára vágott és plasztikusan domborított vászon-, illetve papiruszdarabokból készítették, vékony iszapréteggel vonták be; száradás után festett vagy aranyozott díszítésekkel látták el.
Kheopsz piramisa
- ókori világ hét csodája közül már csak ez látható
- 147 m magas (kb. 45 m magas épületnek felel meg), alapterülete 230X230 m
- kb. 2300000 db kőtömbből épült, ezek átlagsúlya 2500 kg, de van köztük 15000 kg tömegű is, ez összesen 6500000 t építőanyagot jelentett (több kő van benne mint az össze s európai katedrálisban)
- 20 év alatt készült el, egyszerre kb. 100000 ember dolgozott az építkezésen, háromhavonta váltották egymást
- fehér mészkővel volt borítva
- sírrablók kifosztották
-
Szfinx
- a világ egyik legrégebbi, és ma is legnagyobb szobra
- szfinx 72,55 méter hosszú, 20,22 méter magas
- oroszlántestű és emberfejű lényt ábrázol, a feltételezések szerint Kheopsz fáraót vagy a fiát ábrázolja
- története során többször eltemette a homok, kiásták, már az ókorban sor került a felújítására